четвер, 2 листопада 2017 р.

Демократія у школі - демократія в громаді

              В Україні проходить реформа децентралізації, внаслідок якої  мешканці об’єднаної територіальної громади не тільки отримують гроші і владу, яка може вплинути на їхнє майбутнє, а й відповідальність. Вони не просто обирають владу і чекають, що вона зробить, а стають активними громадянами своєї громади, бо розуміють, що їхня громада, їхній простір є їхньою постійною відповідальністю.  Бо якщо реформою не будуть жити самі мешканці громади, то вона приречена на провал. Тільки у співпраці, взаємній підтримці та у дискусії можна  впроваджувати зміни у  громаді, від яких залежить майбутнє людей. Саме цього навчалися учні НВК с.Міженець.
        Наша школа бере участь в освітньому проекті "Демократія у школі - демократія в громаді", що реалізується Федерацією освітніх ініціатив та Центром освітніх ініціатив, співфінансується Польсько-Американським Фондом Свободи в рамках програми RITA – «Зміни в регіоні», яку реалізує Фонд «Освіта для демократії». Протягом трьох місяців учні не тільки опановували навчальний план , але і розвивали соціально – громадські компетенції, беручи участь у проектах. Під час реалізації цих проектів школярі мали можливість спостерігати за роботою сесії сільської ради, постійних і тимчасових комісій. За цей період вони зрозуміли принципи діяльності влади громади, на скільки важливо вміти співпрацювати у команді, навчились розпізнавати проблеми громади анкетуванням і обробляти дані, вести усне і письмове ділове спілкування. А головне -  зрозуміли, що можуть вплинути на якість життя у рідному селі і що найважливіша влада – не влада президента, як зазвичай усі думають, а влада громадянина.
       Наприкінці минулого навчального року в рамках проекту «Як впливати на зміни у громаді?»  учні побували у ролі депутатів. За умовами проекту їм потрібно було провести анкетування і виявили ряд слабких сторін, які потребували  вирішення. Не частими гостями у жителів наших сіл (особливо старших за віком, самотніх) є депутати ради. Проте, зустрічаючись з ними, вони були приємно вражені, що хтось цікавиться їхньою думкою, що вони потрібні у громадському житті. А для маленьких депутатів їхні поради теж буливагомими і суттєвими. Про результати дослідження вони донесли на черговій сесії, а саме про - вуличне освітлення, стан доріг і зупинок, вивіз і сортування сміття, спортивні і дитячі майданчики, забезпечення дошкільної освіти. Голова сільської ради В.М. Брицький разом з депутатами розповіли, як планують вирішити дані проблеми. А цього навчального року  учні 6, 7, 8 класів Привальцева Д., Погорецький Р., Гудзій А., Устрицький І., Гуменчик А., Крисько С., Луць Ю., Крет К., Купчак В., Штокало К., Деркач Д., Гончар О., Коваль Р. під керівництвом вчителя Гуменчик О.М. продовжили зміцнювати свою громадську позицію, працюючи над проектом «Ми і  наші представники – партнерство у кожній справі». Метою проекту було вирішити одну з виявлених в результаті анкетного дослідження проблем.
        Усі спочатку одноголосно захотіли зупинитися на вирішенні найважливішої для мешканців проблеми – поганому стані місцевих доріг. Але пізніше виявилося, що дана справа буде вирішена протягом найближчого часу за допомогою представників вищої влади. Справді, через декілька днів мешканці громади спостерігали,  як почалися ремонтні роботи доріг у їхніх селах. Тоді, в результаті дискусії, школярі представили проблеми, які на думку мешканців будуть схвалені. Це облаштування спортивного майданчика у с.Зоротовичі і автобусних зупинок у селах Зоротовичі і  Міженець.  Щоб зреалізувати дані справи, вони вчились писати звернення, зустрічалися з головою і депутатами, разом з експертами досліджували можливість вирішення проблем.  У с.Зоротовичі проживає понад 30 дітей шкільного віку, а під час канікул їх кількість збільшується.  Всі вони  не мають місця, де можна якісно проводити час і фізично розвиватися. А також вони звернули увагу влади на поганий вигляд автобусних зупинок, оскільки зупинка є візиткою села. І прикро, коли гості чи проїжджаючі спостерігають негарну картину. С.Крисько і Р. Погорецький наголосили, що мешканці громади хочуть брати участь у конкурсі на кращу автобусну зупинку. школярів запросили на  засіданні тимчасової комісії сільської ради, де пояснили, що відбувається зі зверненням після його подання, а також вони мали можливість почути відповіді на питання, які виникали в процесі обговорення даних проблем. Депутати пообіцяли, що до початку наступних літніх канікул буде облаштований спортивний майданчик, а підготовчі роботи по ремонту зупинки почнуть вже найближчим часом.
       Цікаво чи ці обіцянки залишаться обіцянками, чи влада зрозуміє, що вона служить не собі, а мешканцям громади і повинна дослухатися до їх голосу? Чи почують їх ті, від кого залежить чи буде збудований спортивний майданчик, чи відремонтована автобусна зупинка? За приклад учні запропонували пригадати  роботу старшокласників, які зуміли весною, попри різні труднощі, об’єднати вчителів, батьків і депутатів, знайшли час та гроші і встановили у центрі громади писанку. Тоді всім школярам і вчителям запам’яталися організаційні здібності Долгун Оксани і Лучинської Лілії, які проявили себе, як справжні лідери, які в майбутньому зуміють покращити ситуацію в громаді.
       Праця в проекті дітей дуже зацікавила і вони хочуть  її продовжувати. Завдяки ньому вони зрозуміли, що відповіді на проблеми потрібно шукати разом. А що спочатку здається неможливим і незрозумілим, пізніше у співпраці легко вирішується. Зрозуміли, що представники влади також бажають кращих змін, не завжди у них виходить добре, але вони, так як і діти, навчаються на своїх помилках. 







Немає коментарів:

Дописати коментар